door Jan Kees Schakel | 16-05-2019 | Proposal management, Proposal schrijven
Testimonial? Een ietwat vreemd woord in het Nederlands. Getuigenis. Verklaring. Dit dekt vaak niet helemaal de lading wanneer je je offerte schrijft. Het is in ieder geval een beschrijving van wat een vorige klant van je aanbieding of van jou vond. Hoe krijg je een...
door Jan Kees Schakel | 02-05-2019 | Best practices, Proposal management
“Dit zijn geen hot buttons!” De sales manager kijkt me verbaasd aan. Ik loop met hem zijn presentatie door voor de bid/no-bid meeting met het management. Ik moet nog maar eens uitleggen wat wel en vooral geen hot buttons zijn. In de bid/no-bid meeting moet...
door Jan Kees Schakel | 18-04-2019 | Column
Het was een waar festijn: het APMP Nederland 15 jarig jubileum! Een geweldige avond met het Awards Diner en de dag erna een congres met interessante key-note speakers, interactieve workshops en standhouders met interessante producten en diensten. Je begrijpt het al:...
door Jan Kees Schakel | 04-04-2019 | Column, Proposal schrijven
Ik sta voor een flip-over met een kort overzicht van een nieuwe dienst van ons bedrijf. En ik begrijp er niets van. Op het jaarlijkse (interne) Sales & Marketing Seminar wordt er vanmiddag een uur besteed aan een “marktplaats” met nieuwe producten en diensten. Je...
door Jan Kees Schakel | 21-03-2019 | Best practices, Proposal management
“Ik hoor dat jij ons kunt helpen bij het maken van onze offertes” vraagt de marketing manager. Er worden een aantal aanvragen verwacht van een belangrijke klant. Gelukkig is ze er vroeg bij: we hebben nog een half jaar de tijd voor de aanvragen binnen...
door Jan Kees Schakel | 07-03-2019 | Bid management, Column
Dit weekend zijn we uit eten geweest. Zomaar, omdat we van lekker eten houden en dat kun je in Frankrijk uitstekend. We hadden een grilrestaurant uitgezocht waar we nog niet eerder geweest waren. Zo eentje waar het vlees ligt te rijpen in een speciale koelkast en...
door Jan Kees Schakel | 21-02-2019 | Best practices, Proposal schrijven
Het is zachtjesaan een hype aan het worden: neuromarketing. Je komt het steeds vaker tegen. Linkedin artikelen, boeken, sprekers, onderzoeksresultaten, proposals. Proposals? Nou, vooral in de reclame wordt het toegepast. Maar ook in proposals? Wat is neuromarketing...
door Jan Kees Schakel | 07-02-2019 | Best practices, Proposal management
“Kun je een generiek offerte plan maken?” De directeur Marketing & Sales stelt de vraag nadat we met een aantal Sales en Bid Managers overleg hebben gehad over aanstaande aanbiedingen. De directeur heeft er niet alle vertrouwen in dat deze grote aanbiedingen goed...