MVI: de andere kant van de tafel vanuit inkooppraktijk en tender best practices.

Op 19 september waren Thea Smid-Verheul en Octavia Siertsema te gast. Twee zeer ervaren sprekers die werkelijk alles weten van het inschrijven op aanbestedingen, het evalueren van inschrijvingen vanuit inkoop en het toepassen van maatschappelijk verantwoord inschrijven (MVI) en social return (SR).

Zij gingen uitgebreid in op hun ervaringen op het gebied van inschrijven op aanbesteden, MVI en SR en gaven inside tips en tricks over hoe winnend om te gaan met inschrijven op aanbestedingen, MVI en SR.

Inhoud bijeenkomst

De avond bestaat uit twee gedeelten: ten eerste komt Thea Smid aan het woord en na de pauze is het de beurt aan Octavia Siertsema.

Thea nam ons mee in de wereld van aanbesteden en maatschappelijk verantwoord inkopen en social return.

Vaak zijn dit onderwerpen die wij als proposal managers invullen omdat het moet en omdat er punten voor gegeven worden, maar echt van harte doen we er niet altijd aan mee, het is niet altijd begrijpelijk en de invulling kost geld. Is dit echt zo?

Onderwerpen die aan bod komen zijn: waar staat MVI voor; wat betekent het manifest MVI; welke 7 MVI thema’s zijn er, wat doen overheden op dit gebied, hoe kijkt een inkoper naar een inschrijving op dit gebied?

Thea zoomde in op een van die 7 MVI thema’s: Social Return en lichtte toe welke 3 methoden zij toegepast ziet worden, waarin ook de door haar ontwikkelde bouwblokkenmethode aan de orde komt.

Octavia Siertsema kent beide kanten van de tafel als geen ander, zij begon ooit als inkoopadviseur en ging zich daarna toeleggen op inschrijven op aanbestedingen. Zij schreef hierover een helder standaardwerk, Handboek inschrijven op aanbestedingen (herziene versie is hier te bestellen)

Zij vertelde ons tijdens het tweede gedeelte van de avond een en ander over de tot standkoming van de herziening en gaat in op een aantal praktijk gerichte onderwerpen die Thea eerder heeft benoemd.

Foto impressie

Klik op de foto hieronder voor een foto impressie van de beijeenkomst: