SEO? Jawel: Search Engine Optimisation of in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie (lekker Scrable-woord!). Toen ik voor dit blog begon te schrijven wilde ik me ook in SEO verdiepen. Hoe meer ik erover te weten kwam des te meer werden me de overeenkomsten met proposal schrijven duidelijk. In beide gevallen proberen we de websurfer en de offerte lezer zo goed mogelijk met onze teksten te bedienen!

Wat is SEO?

SEO bestaat al een jaar of 20. Het zijn bewerkingen van je webpagina om deze zo hoog mogelijk te laten eindigen in de resultaten van een internet zoekmachine zoals Google, Bing, Yahoo en anderen. Deze ranking gebeurt op basis van de relevante trefwoorden en trefwoordcombinaties voor je pagina. Aangezien de vermelding in de zoekresultaten gratis is, is het dus een vorm van gratis marketing. Je kunt trouwens ook betalen voor een hoge ranking, maar hierbij wordt wel vermeld dat het om betaalde/gesponsorde advertentie gaat.

De eerste overeenkomsten met offerte schrijven zijn er al: “marketing” en  “hoge ranking  op basis van trefwoorden”. Klinkt als: hoge evaluatiescore op basis van klantenwensen/eisen!

Hoe kun je SEO inzichten inzetten

Hoge score

In het algemeen kun je stellen dat je webpagina hoog scoort indien je zorgt voor:

  1. Een goed georganiseerde en gestructureerde website / webpagina hebt
  2. Andere website naar jouw website verwijzen (“linken”)
  3. Duidelijke trefwoorden die van belang zijn voor deze webpagina en het consistent gebruik ervan.

Over het algemeen leveren kwalitatief hoogstaande inhoud en een gedegen structuur de beste optimalisatie voor een website/pagina. Zoekmachines gaan namelijk op zoek naar de beste inhoud voor de gebruikers van de zoekmachine en een goede inhoud is daarom een noodzaak. Er wordt daarbij altijd rekening gehouden met het gebruik van de trefwoorden in titels, kopjes, teksten en plaatjes.

Komt je dit bekend voor als offerteschrijver? Heb jij een goed gestructureerde offerte, waar de punten voor evaluatie gemakkelijk en snel gevonden kunnen worden? Komen ze terug in beschrijvende titels, tussenkopjes, figuurtitels en –beschrijvingen?

Als equivalent voor het tweede punt (“Andere website naar jouw website verwijzen”) zou ik de Inhoudsopgave willen hanteren. Kun je de essentie van je aanbieding uit de titels lezen in je inhoudsopgave?

Yoast - Leesbaarheidsanalyse

Leesbaarheidsanalyse van dit bericht

Leesbaarheidsanalyse

Ik gebruik voor dit blog de SEO plugin “Yoast”. Deze controleert ook de leesbaarheid van je tekst op de volgende punten:

  • Lengte van de zinnen (minder dan 20 woorden)
  • Lengte van de paragrafen (6 à 7 zinnen)
  • Worden er subkopjes gebruikt; tekst onder een subkopje van ca. 300 woorden
  • Bevatten de zinnen koppelwoorden zoals: allereerst, ook, dezelfde, daarom, dus, minder, meer, resulteert in, lijkt op,…
  • Wordt er de “lijdende vorm” (passive voice) gebruikt (“Er wordt maandelijks een rapport verstuurd door de project manager” versus: “De project manager verstuurd maandelijks een rapport”)
  • De “Flesch Reading Ease” een getal wat de leesbaarheid weergeeft in relatie tot het scholingsniveau van de lezer. Deze werkt het beste voor de engelse taal, maar geeft wel een aardig idee. “Deze tekst heeft een score van 30 en daardoor alleen te begrijpen door afgestuurde academici”.

Het lijkt wel of we de leesbaarheid van onze offerte controleren! De parallellen zijn dan ook overduidelijk.

Wat ik geleerd heb van SEO

Ik vind iedere keer weer overeenkomsten tussen schrijven voor internet en schrijven van offertes. Wat mij vooral aansprak is het definiëren van een focus/trefwoord en deze terug te laten komen in titels, subkopjes en graphics. De beste invoering van je discriminators! Ook de leesbaarheid krijgt meer aandacht van mij.

Schrijven voor het internet en schrijven voor offertes hebben ook een gemeenschappelijk doel: de lezer snel en efficiënt informeren over de onderwerpen waar hij naar op zoek is.  Onze lezer kan de snel door-klikkende websurfer zijn die we zo lang mogelijk op onze website willen houden of de offerte evaluator die in weinig tijd je offerte moet scoren volgens de evaluatiecriteria. In beide gevallen proberen we hem/haar zo goed mogelijk te bedienen!

Wat doe jij aan je teksten om je offerte evaluator zo goed mogelijk te bedienen?