Een aantal offerteschrijvers zitten voor een leeg scherm. Geen ervaring in het schrijven van offerteteksten. En de klok tikt…

Het komt nogal eens voor dat ik bij een offerte geroepen wordt die al lang van start gegaan is. “Kun je nog even dit plan reviewen?” of: “Hoe kunnen we deze offerte verbeteren?” Of ook: “Deze schrijvers hebben nog nooit een offerte geschreven, kun je ze helpen?”

Tja, dat wordt moeilijk als de trein op de rails staat en alles al in volle vaart bezig is, behalve de technocraten die de oplossing in de offerte moeten schrijven… Nooit getraind in proposal schijven, geen briefing gehad, starend naar een leeg scherm…. Dit geldt trouwens ook vaak voor de specialisten op financieel of juridisch vlak.

Wat kun je als coach dan nog doen? Een training? Laten schrijven en daarna een enorme edit-slag uitvoeren? Voor beide is niet voldoende tijd (vinden we) en daarom maar een handvol “tips & tricks” voor de beginnende proposal schrijver.

Nu had ik toevallig pas geleden een artikel gelezen dat me aansprak en waar ik wel wat mee kon. De essentie: beschrijf de oplossing niet, maar leg hem uit.

Beschrijf de oplossing niet, maar leg hem uit!

Wat word hiermee bedoeld?

  • Wat is het belang van deze oplossing
  • Welk voordeel heeft de klant ermee
  • Wat is er speciaal aan
  • Waarom is deze oplossing anders en beter.

Je schrijvers zijn dit niet gewend om te doen. Zij zijn meestal gewend om uit te leggen HOE de oplossing in elkaar zit. En vooral: hoe moeilijk het was om tot deze oplossing te komen! Maar ze weten heel goed een uitleg te geven voor de bovenstaande vragen, al moet je soms wel 5 maal vragen: Waarom? voordat je bij de kern komt. Help ze dus daarmee!

Hopelijk is er een proposal outline met daarin aangegeven welke vragen van de klant beantwoord moeten worden en in welk hoofdstuk dit moet gebeuren. Dan kunnen de schrijvers de antwoorden erop geven en deze antwoorden uitleggen. Vaak is de klant meer geïnteresseerd in de uitleg dan in het feit op zich. Zelfs (of juist?) als het gaat om projectaanpak en risico reductie.

O ja: vertel ze ook: Je schrijft geen thriller. Vertel in de eerste paragraaf wie de dader is!

Je schrijft geen thriller. Vertel in de eerste paragraaf wie de dader is!

Wat zijn jouw tips & tricks voor zo’n situatie?