We werken allemaal wel eens een dagje thuis, maar nu gaat dit toch andere vormen aannemen. Merk ik zelf ook. Als ik voor mijzelf spreek: ik werk intensiever omdat ik geen of weinig verstoring heb (geen kinderen meer thuis :-)). Maar ik mis na een paar dagen ook de sociale contacten met mijn collega’s.

Gisteren weer het maandelijkse APMP webinar bekeken en dit keer was het onderwerp erg actueel: “Working virtually through disruption”. Van harte aanbevolen! Mijn eigen take-aways zijn:

Over thuiswerken

  • Richt een kantoor of kantoorhoek in , maar liefst niet op je slaapkamer. Vermeng rusten en werken niet
  • Plan je werkdag inclusief pauzes en einde werktijd
  • Overleg met je huisgenoten hoe je het werk inpast in het huishouden en met je leidinggevende / teamleider hoe je het huishouden inpast in het werk
  • Zorg voor verbinding met je collega’s. Verbinden gaat vooral door middel van kijken. In aflopende mate van contact:
    • Video
    • Spraak
    • Email
  • Zoek niet alleen contact om zakelijke redenen. Denk ook aan een gezamenlijke, virtuele koffie/thee pauze.

Over teamwerk

  • Communiceren, communiceren en communiceren
  • Maak duidelijke afspraken over taken, planning, rapporteren, reviewen,…
  • De dagelijkse stand-up kan ook via video conference gehouden worden. Een agile best-practice is om iedereen te laten vertellen:
    • Waar werk ik aan
    • Wat bereik ik aan het eind van de dag
    • Wat blokkeert me en wat is nodig om dit te voorkomen
    • Evalueer aan het einde van de week hoe het virtuele teamwerk ging. We moeten dit nog leren!

Ook het webinar bekijken?

De opname van het webinar is terug te zien via deze link. Het begint wat wonderlijk over hoe om te gaan met stress, maar na slide 1 is het zeer interessant (de presentator is ook ademhalingscoach).

Kijk ook eens in het APMP boek “Writing Business Bids & Proposals for Dummies” over het thema: Virtual Proposal Teams.

Afbeelding van luvmybry via Pixabay