BLOG:

COLUMN

De 10 kritische succesfactoren van bid management

De 10 kritische succesfactoren van bid management

Het komen tot een winnende aanbieding is van veel zaken afhankelijk en begint al ver voordat de uitvraag binnenkomt. Het is teamwerk waarbij rollen zijn weggelegd over sales, bid management, bidteam leden en het management. Hieronder vind je de, in mijn ogen, 10 kritische succesfactoren. 1. Vroege positionering bij...

Lees meer
Voorspoedig en gezond 2020!

Voorspoedig en gezond 2020!

Dat kan nog wel, toch? Het is tenslotte nog de eerste week van 2020. Mijn wens is dat u en ik de juiste balans kunnen vinden tussen het, regelmatig stressvolle, bid en offerte werk en ons privéleven, en dat vooral in goede gezondheid. Deze wens komt niet meer uit...

De aanbiedingsbrief

De aanbiedingsbrief

Ik krijg van een van de sales managers een aanbiedingsbrief. Of ik die kan reviewen. Natuurlijk, daarvoor ben ik hier! De brief ziet er goed uit. De juiste template is gebruikt en de lay-out is keurig verzorgd. Eén bladzijde met drie paragrafen. Ik begin te lezen. Ik...

Fuck Up Nights

Fuck Up Nights

Ken je dit fenomeen: Fuck Up Nights? Het zei mij tot voor kort helemaal niets. Ik kwam het tegen toen ik een oproep op LinkedIn las om met een aantal project managers slechte ervaringen te delen en ervan te leren. Het idee daarvoor komt oorspronkelijk van een groepje...

De drie factoren om de aanbieding te winnen

De drie factoren om de aanbieding te winnen

Een offerte voorbereiden voor een klant is niet alleen maar een kwestie van een offerte schrijven. Er moet een vertrouwensband met je klant zijn. Dit betekent dat je een oplossing voorstelt voor de problemen die hij ervaart en dat je zijn wensen vervult. Daarnaast...

Een preacher of een teacher?

Een preacher of een teacher?

Olivier, een oud-collega van me, belt op. Hij is onlangs naar een zusterbedrijf van ons gegaan in Toulouse. Vlakbij dus. Of ik hem en zijn team kan helpen met een offerte. Normaal gesproken geen probleem maar voor een ander bedrijf, ook al is het “familie”, toch even...

Wachten op de klantaanvraag

Wachten op de klantaanvraag

Ik begeleid een aantal bid teams die binnen enkele weken een aanvraag van de klant verwachten. De contacten zijn gelegd, er is een voorlopige oplossing gedefinieerd en een ruwe prijs en kostprijs zijn bekend. Met andere woorden: het is wachten op de klantaanvraag. Of...

Jan Kees Schakel

Jan Kees Schakel

Jan Kees is al geruime tijd actief in bid- en proposal management. Hij heeft gewerkt als sales manager, proposal manager, bid manager en is groepsleider geweest van een groep van bid managers, proposal managers, desktop publishers en een graphical artist. Na een aantal jaren als proposal coach te hebben gewerkt in Toulouse, werkt Jan Kees nu aan bidproces verbeteringen bij Thales. Samen met zijn vrouw woont hij in Enschede. Tevens is hij bestuurslid van APMP Nederland. Hobbies zijn: de APMP NL website bijhouden, skiën, bergwandelen en: bloggen!

Judy Lasschuit

Judy Lasschuit

Judy maakt sinds dit jaar onderdeel uit van het APMP bestuur.  Ze is een gedreven professional met 9 jaar ervaring als bidmanager en bijna 25 jaar als programma- en projectmanager in de Outsourcing van ICT-omgevingen bij onder andere KPN, Cegeka en Fujitsu. Judy woont in de Betuwe met haar partner en 3 Jack Russels. Ze is actief als vrijwilliger bij het Nivon waar ze met een groep vrijwilligers een huis en camping runt en is buurtbemiddelaar in de regio Geldermalsen / Leerdam. Humor en plezier zijn belangrijke drijfveren!

X