door Judy Lasschuit | 28-09-2021 | Bid management, Ongecategoriseerd
Ik heb moeite met het gebruik van presentaties en interviews als zelfstandig gunningscriterium: Een presentatie gaat over de inschrijving en niet over de opdracht en is in de praktijk vaak een beoordeling van de presentator. Vlot kunnen formuleren, charmant overkomen,...
door Judy Lasschuit | 14-09-2021 | Bid management
Door Antoinette Vriend – E-proQure, kenniscentrum voor inkoopdigitalisering. Op 9 september jongstleden mocht ik een lezing geven tijdens het APMP congres. Een congres van professionals voor professionals. Bidmanagers, sales, inkopers, contractmanagers,...
door Jan Kees Schakel | 02-08-2021 | Bid management, Proposal management
Ik zit wat scrollen op LinkedIn. Meestal is er wel wat interessants op mijn vakgebied of iets anders waar ik in geïnteresseerd ben. Collega’s die een certificaat behalen. Vakgenoten die iets bijzonders hebben te melden. De aankondiging van interessante sprekers op het...
door Judy Lasschuit | 25-06-2021 | Best practices, Proposal management
Zolang ik me bezig houdt met Bidmanagement pleit ik al voor het aanleggen van een Bidbibliotheek. Het gaat hierbij om basisteksten die de standaard manier van werken weergeven van de inschrijver. Dit is meestal rond de 60% van het antwoord op de vraag van de...
door Judy Lasschuit | 05-04-2021 | Best practices
Vragen stellen bij aanbestedingen gaat over meer dan alleen technische specificaties of inhoudelijke onduidelijkheden. Door het stellen van de juiste vragen kun je een aanbesteding beïnvloeden, je kunt bijvoorbeeld Eisen naar beneden laten bijstellen zodat je alsnog...
door Judy Lasschuit | 11-11-2020 | Bid management
Deze week kwamen er 3 marktconsultaties voorbij , 2 van bestaande klanten en 1 van een prospect. Is het de tijd van het jaar of is het toeval? Het resulteerde in 3 calls waarin de vraag centraal stond of we aan de marktconsultatie wilden deelnemen. In 2 situaties...
door Judy Lasschuit | 30-10-2020 | Best practices, Bid management
Je schrijft in op een aanbesteding omdat je ervan overtuigd bent dat je kunt winnen. De realiteit is soms weerbarstiger en verliezen kan hard aankomen. Toch biedt verliezen kansen om een volgende keer wel te winnen. Evalueer niet alleen als je verliest maar ook als je...