BLOG

BELEVENISSEN UIT DE BID EN PROPOSAL WERELD

Evalueren om te leren

Evalueren om te leren

Je schrijft in op een aanbesteding omdat je ervan overtuigd bent dat je kunt winnen. De realiteit is soms weerbarstiger en verliezen kan hard aankomen. Toch biedt verliezen kansen om een volgende keer wel te winnen. Evalueer niet alleen als je verliest maar ook als je wint want je doet het nooit 100% goed. Terugkoppeling...

Lees meer
Een nieuwe dienst

Een nieuwe dienst

Ik sta voor een flip-over met een kort overzicht van een nieuwe dienst van ons bedrijf. En ik begrijp er niets van. Op het jaarlijkse (interne) Sales & Marketing Seminar wordt er vanmiddag een uur besteed aan een “marktplaats” met nieuwe producten en diensten. Je...

Het grillrestaurant

Het grillrestaurant

Dit weekend zijn we uit eten geweest. Zomaar, omdat we van lekker eten houden en dat kun je in Frankrijk uitstekend. We hadden een grilrestaurant uitgezocht waar we nog niet eerder geweest waren. Zo eentje waar het vlees ligt te rijpen in een speciale koelkast en...

Generiek offerte plan

Generiek offerte plan

“Kun je een generiek offerte plan maken?” De directeur Marketing & Sales stelt de vraag nadat we met een aantal Sales en Bid Managers overleg hebben gehad over aanstaande aanbiedingen. De directeur heeft er niet alle vertrouwen in dat deze grote aanbiedingen goed...

Proposal prototype

Proposal prototype

Ik krijg een mailing in mijn inbox met de uitdagende naam “How to create a proposal prototype”. Dat klinkt interessant en ik begin te lezen. Er staan een aantal  opmerkingen in die we allemaal herkennen maar er staan er ook een paar in die me toch aan het denken...

De krant als voorbeeld

De krant als voorbeeld

Er komt een bid manager bij me: "Kun je een korte training geven voor mijn Subject Matter Experts (SME’s) om meer klantgericht te schrijven? Nu krijg ik telkens weer een droge opsomming van de technische stand van zaken met hooguit aan het eind een kort overzicht met...

Rollen in het bid team

Rollen in het bid team

Telefoon. “Hallo Jan Kees, kun jij me helpen met het samenstellen van mijn bid team?” Het is de Sales Manager van een aanstaande, grote aanbieding. Ze verwacht de aanvraag over een maand of twee. We praten verder over de aanvraag en de samenstelling van het bid team....

Compliance matrix

Compliance matrix

“Heb je de compliance matrix al gemaakt?” vraag ik aan de proposal manager van een grote aanbieding. Dat is gelukkig het geval. De schrijvers zijn een heel eind onderweg en de red team review is al gepland. Maar de compliance matrix is nog niet gereed. Hoewel er vaak...

Brainstorm

Brainstorm

Ik heb net uitgelegd hoe de brainstorm in zijn werking gaat en een gezelschap van meer dan 20 mensen zijn in groepjes aan het brainstormen. “Wij organiseren een brainstormsessie altijd anders”. Er staat een collega naast me van Marketing & Sales die specifiek...

Jan Kees Schakel

Jan Kees Schakel

Jan Kees is al geruime tijd actief in bid- en proposal management. Hij heeft gewerkt als sales manager, proposal manager, bid manager en is groepsleider geweest van een groep van bid managers, proposal managers, desktop publishers en een graphical artist. Na een aantal jaren als proposal coach te hebben gewerkt in Toulouse, werkt Jan Kees nu aan bidproces verbeteringen bij Thales. Samen met zijn vrouw woont hij in Enschede. Tevens is hij bestuurslid van APMP Nederland. Hobbies zijn: de APMP NL website bijhouden, skiën, bergwandelen en: bloggen!

Judy Lasschuit

Judy Lasschuit

Judy is een gedreven professional met 9 jaar ervaring als bidmanager en bijna 25 jaar als programma- en projectmanager in de Outsourcing van ICT-omgevingen bij onder andere KPN, Cegeka en Fujitsu. Judy woont in de Betuwe met haar partner en 3 Jack Russels. Ze is actief als vrijwilliger bij het Nivon waar ze met een groep vrijwilligers een huis en camping runt en is buurtbemiddelaar in de regio Geldermalsen / Leerdam. Judy is dit jaar gestart als eventmanager binnen het bestuur van APMP NL. Humor en plezier zijn belangrijke drijfveren!

X